Vanliga frågor - FAQ

 

 

 

Jag har fått ett inkassokrav, när måste jag betala?

Det finns en generell regel som förpliktar dig som gäldenär att betala inkassokravet inom 10 dagar från kravbrevets utskriftsdatum för att undvika att ytterligare åtgärder vidtas.

______

 

Hur gör jag för att betala ett inkassokrav?

Om du fått  ett inkassokrav så använder du det inbetalningskort som bifogats. På påminnelsen/kravet framgår det tydligt vad du är skyldig att betala. I annat fall vänligen skicka e-post till info@fsi-inkasso.se för att få dina betalningsuppgifter.

______

 

Varför har jag fått en påminnelse eller ett inkassokrav?

När avtalad förfallodag har passerat och betalning inte inkommit skickas först en påminnelse sedan ett inkassokrav via post till din folkbokföringsadress.

 

En betalning kan ta upp emot tre bankdagar från det att betalning har gjorts till dess den registrerats detta är något som det tagit hänsyn till innan påminnelse/inkassokrav skickats.

 

Om du betalat in den del av den ursprungliga skulden kommer denna att tas emot, bokas samt en ny påminnelseavi som bekräftar att man mottagit beloppet, samt att påminnelseavgift och eventuell ränta är kvar att betala in.

______

 

Måste jag betala påminnelse och inkassoavgift?

Ja. Storleken på dessa avgifter är reglerad i lag.

______

 

Vilken dröjsmålsränta måste jag betala?

I det avtal som du ingick i vid fordrans uppkomst av finns räntesatsen specificerad.

______

 

Syns jag i något offentligt register när jag fått en påminnelse eller ett inkassokrav?

Nej, varken påminnelse eller inkassokrav registreras i officiella register eller hos kreditupplysningsbolag.

______

 

Vad händer om jag varken betalar eller bestrider ett inkassokrav?

Om du trots påminnelse och inkassokrav inte har betalat din skuld eller bestrider inkassokravet så är nästa steg i processen att via Kronofogdemyndigheten ansöka om betalningsföreläggande. Du kommer i samband med detta att både få hem information om din skuld och samtidigt ett delgivningskvitto från Kronofogdemyndigheten. För att undvika att Kronofogdemyndigheten skickar ut en så kallad delgivningsman som personligen söker dig, så bör du istället skriva under bifogat delgivningskvitto.

 

Från den stund du har fått hem brevet från Kronofogdemyndigheten har du en bestämd tid på dig att betala din skuld. Denna tid finner du i brevet under en rubrik som heter Förklaringstid. Betalar du inom tidsfristen som anges i brevet så kommer vi att återkalla ansökan och du kommer därmed inte att få någon betalningsanmärkning.

 

Det är viktigt att du uppger rätt referensnummer vid betalning. Detta referensnummer hittar du i inkassokravet. Du kan även kontakta oss via e-post info@fsi-inkasso.se så hjälper vi dig.

 

Om du väljer att invända mot kravet så kan Kronofogden enligt lag inte längre hantera ärendet. Ärendet måste då istället hanteras via tingsrätten. En sådan hantering riskerar att kraftigt öka slutsumman.

______

 

Jag anser att inkassokravet jag har fått är felaktigt, hur går jag tillväga?

Vänligen kontakta vår inkassoavdelning vid invändningar mot det inkassokrav som du mottagit. Du når oss på  e-post info@fsi-inkasso.se.

______

 

Jag har fått inkassokrav trots att jag har bestridit inkassokravet, vad gör jag?

Vänligen kontakta vår inkassoavdelning vid invändningar mot inkassokravet som du mottagit. Du når oss på via e-post info@fsi-inkasso.se så kommer våra handläggare att hjälpa dig.

______

 

Jag har betalningssvårigheter, vad gör jag?

Misstänker du att du inte kan betala din faktura i tid vänligen var i kontakt med vår inkassoavdelning omgående för en diskussion om eventuella betalningslösningar. Du kan nå oss på 08-525 073 50 eller via e-post info@fsi-inkasso.se.

______

 

När/hur uppkommer en betalningsanmärkning?

En betalningsanmärkning för en privatperson uppstår när utslag om betalningsföreläggande meddelas från Kronofogdemyndigheten. Ett utslag uppkommer när en fordran, trots att du som kund fått brev från Kronofogdemyndigheten där det tydligt specificerats vilken betalfrist som gäller, inte har betalt eller vid felaktighet invänt mot fordran.

______

 

Jag har fått en betalningsanmärkning, hur länge står den kvar och vad gör jag om den är felaktig?

En betalningsanmärkning står kvar i tre år för privatpersoner. Har du invändningar mot anmärkningen eller anser att den är felaktig bör du omgående kontakta vår inkassoavdelning via e-post info@fsi-inkasso.se.

______